top of page
  • מרכז חברותא

איך להתמודד עם חרם חברתי בבית הספר


הורים יקרים, אנחנו יודעות שכאשר ילדכם סובל מחרם חברתי או בריונות, הלב שלכם נשבר.

הנתונים האחרונים מדאיגים ביותר - על פי משרד החינוך, 23% מהילדים חוו חרם או שיימינג בבית הספר. זאת ועוד, ב60% מהכיתות יש לפחות ילד אחד מוחרם על ידי חבריו. מספרים מזעזעים אלה מראים כי מדובר בתופעה רווחת והרסנית.

כמי שמטפלות בילדים עם קשיים חברתיים זה קרוב ל-20 שנה, אנו רואות מקרוב את הסבל העמוק שהם חווים - תחושות קשות של בדידות, ניכור ודחייה חברתית, פגיעה אנושה בביטחון העצמי שלהם ותחושות כישלון אישי.


 

ילד חווה חרם חברתי בבית הספר.
"ילד חווה חרם חברתי בבית הספר. כיצד ניתן לעזור לו להתמודד?"

מהם הסימנים שילדכם חווה חרם חברתי?

 

·        שינוי בהתנהגות: ילדכם עשוי להיות עצבני, או מרוחק, לסבול מבעיות שינה.

·        ירידה בהישגים הלימודיים: ילדכם עשוי להתקשות להתרכז בלימודים ולכן הישגיו הלימודיים ייפגעו.

·        תלונות על כאבי בטן או כאבי ראש: ילדכם עשוי לסבול מכאבים פיזיים שאינם מוסברים רפואית.

·        הסתגרות חברתית: ילדכם עשוי להימנע מאינטראקציות חברתיות ולרצות להישאר לבד.

·        ביטויים של חוסר תקווה: ילדכם עשוי להביע תחושות של יאוש וחוסר תקווה לגבי עתידו החברתי.

 

 

מה ניתן לעשות? כמה עצות להורים שילדיהם סובלים מנידוי או חרם חברתי

 

·        שיחה פתוחה: חשוב ליצור קשר פתוח ותומך עם ילדכם ולאפשר לו לדבר על רגשותיו וחוויותיו. שאלו אותו על המצב, מה קורה בבית הספר, ומה הוא מרגיש. תנו לו להביע את רגשותיו באופן בטוח.

·        הקשבה: הקשיבו לילדכם באכפתיות ובלי לשפוט. תנו לו להרגיש שאתם שם בשבילו ותומכים בו.

·        הימנעו מהאשמה: חשוב לא להאשים את ילדכם במצב. הוא לא אשם בכך שהוא מוחרם.

·        חיזוק ביטחון עצמי: עזרו לילדכם לחזק את ביטחונו העצמי. הדגישו את נקודות החוזק שלו ותנו לו חיזוקים חיוביים. שבחו אותו על הצדדים החיוביים של אישיותו, כישרונותיו והישגיו.

·        עודדו אותו למצוא פעילויות ותחביבים שהוא נהנה מהם מחוץ לבית הספר - כגון ספורט או אומנות. זה יכול לספק לו תמיכה חברתית. השתתפות בפעילויות חברתיות יכולה לעזור לילדכם להכיר חברים חדשים ולפתח קשרים חברתיים בריאים.

·        פנייה לעזרה מקצועית: במידה והחרם נמשך, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. מטפל שמומחה בתחום יכול לסייע לילדכם להתמודד עם הקשיים הרגשיים והחברתיים שנגרמו כתוצאה מהחרם.

·        שיתוף בית הספר: חשוב לשתף את צוות בית הספר במצב. צוות בית הספר יכול לנקוט בצעדים שונים למניעת חרם חברתי ולטיפול במקרים של חרם.

·        תמכו בילדכם רגשית והיו שם בשבילו. עם סבלנות ועזרה נכונה המצב בדרך כלל משתפר. היו סבלניים: התמודדות עם חרם חברתי היא תהליך שלוקח זמן. חשוב להיות סבלניים ותומכים לאורך כל התהליך.

 

השלכות החרם והבריונות יכולות להיות ארוכות טווח וקשות ביותר אבל יש גם בשורות מאד טובות - יש טיפול יעיל ומוכח שיכול להביא למהפך אמיתי לטובה!

 

הכלי המומלץ ביותר על ידי מיטב המומחים הוא קבוצת מיומנויות חברתיות.

בקבוצה מקצועית זו הילדים לומדים באווירה תומכת וללא שיפוטיות איך ליצור אינטראקציות חיוביות עם בני גילם. הם רוכשים כלים יעילים לפתרון קונפליקטים, למתן וקבלת משוב בונה, להתמודדות עם לחץ חברתי, לוויסות רגשי ועוד.

 

מחקרים רבים הראו כי למעלה מ-85% מהמשתתפים בקבוצות אלו מדווחים על שיפור ניכר בתחושותיהם ובקשרים החברתיים שלהם לאחר הטיפול. זוהי הוכחה מוצקה ליעילות שיטה טיפולית זו.

 

בנוסף לרכישת המיומנויות, במהלך הקבוצה נוצרות אינטראקציות חיוביות בין הילדים שמעצימות אותם ויוצרות עבורם חוויה מתקנת של השתייכות חברתית. הסביבה התומכת והלא שיפוטית מאפשרת להם "לנסות מחדש" יחסים בריאים עם בני גילם, תוך חיזוק ביטחונם העצמי והערכה עצמית.

מתוך כך, הילד יוצא מחוזק ומסוגל יותר ליצור קשרים ולממש את פוטנציאלו החברתי. זוהי בשורה משמחת לכל הורה דואג.

 

מרכז חברותא מפעיל זה שנים רבות קבוצות לטיפול בילדים עם קשיים חברתיים. המטפלות המומחיות שם נמצאות בחזית הידע בתחום ויודעות לתת מענה אישי, אמפתי ומותאם לצרכיו הייחודים של כל ילד ומשפחה.

 

נשמח לענות לכם על כל שאלה, לשמוע על מאפייני הקושי של ילדכם ולהנחות אתכם בדרכי הטיפול והתמיכה המתאימים למצבו.

 יחד נוכל להוביל את ילדכם ממעמקי הסבל אל אור התקווה. בואו נתחיל כבר היום! צרו עימנו קשר בטלפון או במייל ונקבע שיחה.

 

בתקווה וברכה,

צוות מרכז חברותא

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page