top of page
  • מרכז חברותא

8 סיבות מפתיעות לכך שילדים עם לקויות למידה סובלים יותר מקשיים חברתיים

מיומנויות חברתיות נרכשות באופן טבעי בתהליכי למידה מתוך יחסים.

בתחילת החיים הלמידה נעשית תוך יחסים עם ההורים ודמויות מטפלות אחרות ולאחר מכן למידת המיומנויות החברתיות היא מול קבוצת החברים בתיווך מבוגרים.

מכיוון וזהו תהליך טבעי שהוא כמעט שקוף לנו, קל לנו לשכוח כי מדובר בתהליכי למידה מתקדמים וסבוכים במוח אשר דורשים תהליכי קליטה, הבשלה, הטמעה, אימון וזיכרון.

לכן אין זה מפתיע כי ילדים עם קשיי למידה סובלים פעמים רבות גם מקשיים חברתיים.

8 סיבות לכך שילדים עם לקויות למידה סובלים יותר מקשיים חברתיים -

  1. קשיי למידה והישגים נמוכים בלימודים מורידים את הביטחון העצמי ואת תחושת הערך העצמי של הילד ובכך גם פוגע ביכולת שלו ליצור קשרים חברתיים הדדיים וטובים.

  2. הפגיעה בביטחון העצמי ותחושת הנחיתות המתמשכת גורמת לילד לעיתים להחצין התנהגות "בטוחה בעצמה" של אי אכפתיות, הפרעה בכיתה או בחצר, "ליצן תמידי". התנהגות זו פעמים רבות מקשה על השתלבותו בחברת הילדים ולעיתים גם לדחייה חברתית.

  3. ילדים עם קשיי למידה נדרשים להשקעה מרובה בלימודים ולעיתים קרובות גם לתגבורים במהלך ואחרי בית הספר. הם מגיעים לזירה החברתית עייפים ומותשים מהתמודדויות ולא נשארת להם אנרגיה לייצר גם חברויות.

  4. קשיי הלמידה מאתגרים את תחושת המסוגלות של הילד להתמודד עם קשיים בכוחות עצמו. ההישגים הנמוכים מקשים עליו לפתח ביטחון ואמונה ביכולתו לשנות משהו בחייו. ילדים אלו משליכים את חוסר המסוגלות והאמונה בעצמם גם על המרחב החברתי ולעיתים קרובות נמנעים ומוותרים מראש על המרחב החברתי.

  5. ילדים המתמודדים עם ליקויים בתחום השפה יתקשו פעמים רבות להביע את עצמם באופן מובן, הם לא זוכרים את שמות הילדים בכיתה או מתקשים לעקוב אחר שיחה המתנהלת. ילדים אלו פעמים רבות לא יפתחו מיומנות שיח עם בני גילם, הם עשויים לבחור לשתוק בקבוצה ונראים ילדים מופנמים ושקטים, למרות שהם אינם דווקא כאלה.

  6. ילדים המתמודדים עם ליקויים בתחום הקריאה/כתיבה/חשבון ימנעו פעמים רבות ממשחקי קופסא שונים הדורשים שליטה בתחומים אלו או יפעלו בתוקפנות ואימפולסיביות בזמן הפסד במשחק שכזה מתוך תסכול מתמשך. בכך עשויים להראות לא מעונינים או "מציקים ומעצבנים" על ידי חבריהם.

  7. ילדים אשר מתמודדים עם קשיי התארגנות עשויים להתקשות לעבור ממצב למצב - משיעור להפסקה וחזרה, או ממשחק למשחק. לעיתים הם יפעלו בסערה גופנית גדולה בזמן מעבר זה והם עשויים להגיב בנוקשות לשינויים ולהתיש את חבריהם. לעתים במצבי מעבר הם עשויים להיות איטיים וחולמניים ו"לאבד את הקצב" של הקבוצה ולהשאר לבד.

  8. קשיי התארגנות מלווים לעיתים גם בסרבול תנועתי אשר מקשה על הילדים להשתלב במשחקי כדור ומשחקי חוץ מתוך חשש להיות מושא ללעג וצחוק או להיכשל.

איך קבוצה למיומנויות חברתיות יכולה לעזור?

  • הקבוצה מדמה מצבים חברתיים תוך כדי אינטראקציה חופשית בין הילדים.

  • הדבר מאפשר לילד ללמוד ולתרגל את המיומנויות הנדרשות בסביבה תומכת ואינטימית תוך כדי תיווך ותמיכה של המטפלות בקבוצה.

  • המטפלות עוזרות לילד להבין איך התנהגותו משפיעה על המצב החברתי שלו ועוזרות לו לקבל כלים אדפטיביים ויעילים יותר.

  • הקבוצה מתקיימת כל השנה וכל ילד נמצא בה את תקופת הזמן שהוא זקוק לה. כך ילדים שזקוקים לזמן רב יותר ללמוד ולהטמיע תהליכי למידה יכולים גם הם להצליח.

  • הקבוצה הטרוגנית מבחינת ותק ילדים - יש בקבוצה ילדים ותיקים וילדים חדשים. זה מאפשר לילדים חדשים ללמוד מצפייה באחרים, באופן טבעי ולא מתאמץ.

  • כמו כן בכל פעם שיש ילדים חדשים אפשר שוב ושוב לתרגל מיומנויות חברתיות ולאפשר להטמעה של תהליכי הלמידה.


במרכז חברותא בכפר סבא מתקיימות משנת 2006 קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות, לכיתות א' ועד סוף תיכון.

הקבוצות שלנו עובדות כל השנה כולל בחופש הגדול ונותנות מענה טיפולי לילדים עם קשיים חברתיים וקשיי למידה שונים, תוך מתן כלים אופרטיביים ושיפור מיומנויות חברתיות.

לפרטים - 052-8980880

bottom of page