top of page
  • מרכז חברותא

קשיים רגשיים וחברתיים בזמן מלחמה

ההלם, הזעזוע, הדאגה, חוסר האונים והעצב עוברים על כולנו. הם עוברים גם על הילדים שלנו. גם אם הם לא מראים זאת. הם רואים אותנו דואגים, עייפים, מתוחים, רואים את השינויים בשגרה: אין בית ספר כל יום, לא כל החוגים מתקיימים, הורים/אחים מתגייסים.

הם רואים גם את השינויים הקלים, העדינים והלא נראים כמעט - את הדאגה, את העייפות והמתח בעיני המבוגרים, את החדשות ברקע וכמובן הם מתמודדים אף הם עם טילים ואזעקות.

התגובות למצב מתח שכזה הינן אינסופיות וכולן כמעט נורמליות - ישנם ילדים שנראה שזה בכלל לא מטריד אותם, ישנם ילדים שיהיו מאוד חרדים או מפוחדים, חלקים יהיו יותר כועסים ונפיצים, או יסתגרו שעות בחדרם, יהיו דאוגים לשלומם שלאחרים או יפתחו תלונות גופניות שונות.

מרבית הילדים יתמודדו היטב עם המצב הביטחוני ובחולפו יחזרו לשגרה בקלות.

חלק מהילדים יגיבו בעוצמה גבוהה ובמתח גבוה שעשויים להישאר גם לאחר סיומה של המלחמה.

מתוך מחקרים שהתבצעו לאורך שנים באזורים שהתמודדו עם מציאות ביטחונית מורכבת עולה כי השפעתה של סביבת הילד משמעותית עד מאוד למצבו הנפשי גם בהתמודדות עם האירועים וגם בהתמודדות אחרי.

המחקרים הצביעו על חשיבות גדולה של שהות עם אנשים קרובים וככל האפשר מפגשים חברתיים תדירים של ילדים עם בני גילם.

מתוך הבנה שבימים אלו ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לעזור לילדים עם קשיים חברתיים לייצר קשרים חברתיים טובים, עמוקים ומתמשכים, קשרים שיעזרו להם להתמודד עם התקופה המאתגרת הזו ולייצר חוסן רגשי וחברתי בעתיד, החלטנו שהיות והוראות פיקוד העורף מאפשרות לנו - אנחנו ממשיכות לקיים את המפגשים החברתיים במרכז חברותא כרגיל.

הרי המלחמה הזו תיקח זמן ואנחנו לא יכולים להמשיך להסתגר בבית כי הנזק הנפשי לילדים עלול להיות משמעותי.

איך קבוצה חברתית יכולה לעזור לילדים בתקופה של מלחמה?

  • הקבוצה מאפשרת המשך שגרה ויציבות ומשדרת לילד שהחיים ממשיכים ויש דברים בחייו שהוא יכול לסמוך עליהם שיתקיימו.

  • השתתפות בקבוצה מאפשרת לילד להיפגש עם חברים ולהמשיך ולתרגל את המיומנויות החברתיות, במיוחד בתקופה בה אין בית ספר כל יום/חוגים פחות זמינים.

  • הקבוצה מהווה קבוצת תמיכה להתמודדות עם חששות, חרדות או חוויות משותפות (איפה הייתי באזעקה?) בייחוד לילדים עם קשיים חברתיים שלא תמיד יצליחו לשתף במסגרת הכיתה.

  • בקבוצה המנחות מאפשרות שיח רגשי מאוורר ומנרמל, תוך מתן כלים אדפטיביים להתמודדות עם הקשיים הרגשיים שעולים בתקופה זו. למשל איך מתמודדים עם חרדה בזמן אזעקה? מה אפשר לעשות בשביל למלא את הזמן בבית? איך ליצור קשרים חברתיים דווקא בזמן זה?

  • הקבוצה מאפשרת לילדים הפוגה מהתמודדות עם הקושי בכך שממשיכים לשחק "כמו קודם" במצב בו הרבה ילדים אינם נפגשים עם חברים באופן קבוע.

  • אירועים ביטחוניים בטבעם מעלים חרדה ולעיתים הימנעות וקושי לחזור לתפקוד. אם ההימנעות נמשכת היא עשויה להקשות על הילד לחזור לתפקוד גם כשהמצב נרגע (למשל לצאת החוצה, לשחק בחצר, להיפגש עם חברים). השתתפות בקבוצה באופן קבוע מאפשרת התמודדות בטוחה ומדודה ולא מאפשרת התקבעות של הימנעות ומצוקה.

אנחנו כאן לכל שאלה והתייעצות

מאחלות לכולנו ימים שקטים ובטוחים

צוות מרכז חברותא

052-8980880

bottom of page