top of page
  • מרכז חברותא

מיומנויות חברתיות אצל ילדים


מיומנויות חברתיות אצל ילדים
מיומנויות חברתיות אצל ילדים

מיומנויות חברתיות הן היכולות והכישורים שיש לילד שמאפשרים לו להשתלב חברתית.

ילד עם כישורים חברתיים טובים יצליח לנהל אינטראקציות חברתיות חיוביות ולשמר יחסים חברתיים עם אחרים לאורך זמן.

ישנם ילדים שיפתחו הרבה קשרים חברתיים ויש שיעדיפו מעט חברים וזה בסדר גמור כל עוד זו בחירה של הילד.

אולם ישנם ילדים המתקשים להשתלב חברתית או מרגישים חוסר שייכות ובדידות, ככל הנראה לילדים אלו חסרות מיומנויות חברתיות חשובות אותן ניתן לרכוש ולשפר.

למה חשוב לשפר מיומנויות חברתיות?

כאשר לילד חסרות מיומנויות חברתיות הוא עלול לחוות קשיים ביכולות החברתיות כגון: ליזום ולהשתלב, להתפשר, לווסת רגשות, לקבל חוקים, להתחשב, לשאת תסכול, לפרש סיטואציות חברתיות ועוד.

חשוב מאוד לעזור לילדים אלו לפתח מיומנויות חברתיות שכן ההשפעה היא לא רק בטווח המידי אלא גם בהמשך החיים הבוגרים. מחקרים רבים מראים שיש קשר מובהק בין יכולות חברתיות תקינות בילדות להצלחה בחיים הבוגרים: בעבודה, בזוגיות, בהורות ובבריאות (להמשך קריאה בנושא).

זיהוי מוקדם ככל הניתן של בעיות במיומנויות חברתיות יאפשר להורים ולצוות החינוכי לעזור לילד לשפר ולרכוש את המיומנויות החסרות.

בעיות שכיחות בקרב ילדים עם קשיים ברכישת מיומנויות חברתיות

בעיות קשב וריכוז – ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הרבה פעמים יתקשו ברכישת מיומנויות חברתיות, יפרשו לא נכון סיטואציות חברתיות, יחושו תסכול רב וכתוצאה מכך יתכנסו וימנעו או יתקפו ויציקו. להמשך קריאה בנושא.

התקפי זעם – התקפי זעם שלא טופלו והופסקו בזמן עלולים להפוך לדפוס של הילד בכל פעם שרגשותיו יציפו אותו. ילד עם התקפי זעם עלול לחוות קשיים חברתיים ודחייה חברתית ולכן חשוב לטפל בתופעה כמה שיותר מוקדם. להמשך קריאה בנושא

קושי בוויסות רגשות – מה לא נכתב על חשיבות היכולת לווסת רגשות ועד כמה חשוב שילד ידע כיצד להבליג, להתאפק, מתי להגיב ובאיזו עוצמה גם כשהרגשות מציפים אותו. להמשך קריאה בנושא

ביישנות – ילדים ביישנים בדרך כלל יעדיפו להימנע ממפגשים חברתיים, הם יחששו מסיטואציות חברתיות עם ילדים או מקומות חדשים ויחוו קונפליקט בין הרצון להשתייך ולהתקרב לבין החשש והחרדה מהמפגש עצמו. להמשך קריאה בנושא

הצקות - ילד עם חוסר במיומנויות חברתיות ינסה לעיתים להשתלב חברתית על ידי הצקות, דבר שעלול במשך הזמן להוביל לדחייה חברתית והתרחקות של הילדים. להמשך קריאה בנושא

קריאת סיטואציות חברתיות – כאשר ילד מתקשה בהבנה או פירוש סיטואציה חברתית הוא יגיב באופן שאינו מותאם, נכון או תורם למצבו החברתי. להמשך קריאה בנושא.

קבוצות למיומנויות חברתיות

אחת הדרכים היעילות ביותר לשפר ולרכוש מיומנויות חברתיות היא על ידי קבוצה למיומנויות חברתיות. בקבוצה ישוחזרו כל הדפוסים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים של הילד , אך הפעם בעזרת מטפלות רגשיות מנוסות הוא יקבל בזמן אמת כלים, מודעות, יכולות והבנה כיצד כדאי לנהוג בסיטואציות חברתיות שונות.

במרכז חברותא בכפר סבא מתקיימות קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות.

להרשמה ופרטים אודות קבוצות מיומנויות חברתיות במרכז חברותא הקליקו על הקישור צור קשר.


 
bottom of page